Kamera gimbal

By | Nyt udstyr | No Comments

Sidste år købte jeg denne kamera gimbal. Det er blevet et essentielt stykke udstyr, der hjælper mig med at producere spændende videoer. Her forklarer jeg lidt om den og viser nogle eksempler på brugen af gimbal’en.

One-take optagelse

By | Indlæg | No Comments

I slutningen af februar filmede jeg én 1,5 minuts one-take optagelse sammen med Teatret ZeBU.
Jeg skulle producere en proces teaser for stykket Min far og Vrede Mand og under planlægningen af teaseren snakkede vi os frem til ideen, at lave en One-take optagelse.
Optagelsen skulle bringe seeren rundt i ZeBU’s prøvelokaler i Vanløse, for at give seeren et indblik i forestillingen og hvordan forestillingen bliver til.

Optagelsen var forholdsvis kompliceret. Foruden at jeg skulle bevæge kameraet perfekt, var der fire skuespillere og to musikkere der alle skulle ramme deres cues, så vi til sidst ville få 1,5 minut fejlfrit bevægelse.

For at ligge endnu et element på, speakede Ingeborg hele speaken live, mens jeg bevægede kameraet rundt i lokalet. Det fandt vi ud af var den bedste fremgangsmøde, da mente at det ville give den mest dynamiske video.

For at alt ovenstående kunne lade sig gøre, brugte jeg en kamera gimbal, der er en 3 akses stabilisator. Det er et stykke kameraudstyr, der sørger for at kameraet altid er vandret. Hvilket gør at når jeg bevæger mig rundt med kameraet, kan jeg opnå de næste flyvende bevægelser som ses i optagelsen.
Yderligere blev jeg nød til at optage lyden på fem lydspor. Så skuespillerne og musikkerne havde deres egne spor, som jeg i post produktionen kunne skrue op og ned for, alt afhængig af hvor i optagelsen vi var.

Sidste kompliceret elemente var, at bag kameraet bevægede skuespillerne sig rundt og yderligere også flyttede bla. lydudstyr rundt. Det kunne have skabt problemer i forhold til lyde og at skuespillerne potentielt ikke havde nået deres cues.

Du kan se den færdige video nedenfor og under den kan du se Behind the scenes optagelsen, lagt ind over den færdige video.

En Alternativ nytårstale

By | Indlæg | No Comments

Kort før udgangen af 2015, kontaktede Alternativet mig med en idé for deres 2015 nytårstale.
Jeg var vild med idéen og dagen efter førte vi den i sammen ud i livet.

Uffe Elbæks nytårstale 2015 er et godt eksempel på, hvordan man ved virale videoer, kan udfordre den normale måde at gøre tingene på. I stedet for at sætte sig foran hans skrivebord, valgte Uffe at sætte sig på en christiania cykel og cykle mig fra papirøen til Christiansborg, alt imens han holdte sin tale til nationen.

Foruden Uffe’s spændende tale, kan det i videoen opleves, hvordan baggrunden af en video kan hjælpe seeren med at holde fokus. I normalt fjernsyns redigering vil man sørge for at klippe til en ny vinkel efter et hvis antal sekunder, men i nytårstalen kan det ses at den skiftende baggrund hjælper seeren med at blive stimuleret og dermed holde fokus på hvad Uffe Elbæk siger.

Godt nytår.

5 års jubilæum

By | Indlæg | No Comments

Idag er det 5 år siden at jeg gik ind på virk.dk og registrerede mit firma HEROLAND.

Siden da har HEROLAND vokset fra en sidebesæftigelse ved siden af min kandidat, til at være min leve vej.

Jeg nyder hver dag jeg går på arbejde og jeg ser frem til massere af gode oplevelser med samarbejdspartnere og kunder i fremtiden.

Mvh.
Kasper Juul Østrup

Video for folketingskandidat Bo Steen Mikkelsen

By | Ny video | No Comments

I sidste uge producerede jeg denne video for Folketingskandidat Bo Steen Mikkelsen (Alternativet). Vi forsøger at ramme seerens følelser og fortælle om hvorfor Bo stiller op til folketingsvalg, i stedet for bare for informere om Bo’s mærkesager.Men hvis du er interesseret i hans mærkesager kan du se den på http://bosteenmikkelsen.dk

Vores udgangspunkt for videoen, var at producere en estetisk video er ville sørge for at seeren blev draget ind i fortællingen.

Hvor simpelt kan man præsentere en virksomhed gennem video?

By | Ny video | No Comments

Hvor simpelt kan man præsentere en virksomhed gennem video? Den udfordring tog Landskabsarkitekt virksomheden Sted og jeg op. Vi mødtes en fredag formiddag og filmede nedenstående video, der på sin helt egen måde præsentere Sted.

Videoen har til formål at ligge på virksomhedens  forside på sted-cph.dk.
Sted ønskede en video der på en alternativ måde viser hvad Sted står for og arbejder ud fra.

I Steds projekter, arbejder de ud fra stedets identitet. Så Sted forsøger at skabe nogle nye rammer, på baggrund i omgivelserne og stedets kultur.

Videoen har et meget enkelt udtryk og er redigeret efter at kunne skulle loope på Steds forside.
Tiltrods for det enkle udtryk, lå der ret mange timers redigering i videoen, for at sørge for at videoens simplicitet var gennemgående.

Behind the scenes fotos og video

HEROLAND har købt nyt kamera

By | Nyt udstyr | No Comments

HEROLAND har invisteret i et nyt lækkert kamera.
Med det nye kamera kan jeg levere videoproduktioner i endnu højere kvalitet.
Det nye kamera giver bla. mulighed for bedre slowmotion og 4K optagelser. 4K optagelserne kan gøre ting muligt i redigerings fasen, som før ikke kunne lade sig gøre.
Da hvert kamera model, har forskellige udtryk har jeg lavet forskellige tests, for at kunne matche udseendet i optagelserne på tvært af HEROLANDs forskellige kameraer.

Drone i HEROLAND

By | Nyt udstyr | No Comments

Det nyeste udstyr i HEROLAND er en DJI Drone. Denne drone giver mulighed for nogle mere varieret optagelser.
Det er et spændende nyt stykke værktøj og udstyr, der let og hurtigt kan vise elementer der før ikke var muligt at filme eller tage billeder af.
Der er blevet trænet over sommeren, så det er muligt at levere lækre drone skud til jeres video.

Brug video til fortællinger

By | Indlæg | No Comments

Der ligger mange muligheder i brugen af video.
Mentaludviklings virksomheden Vindermentalitet og HEROLAND har gennem noget tid, arbejdet med brugen af video til at fortælle historier fra sportsverdenen.
Det har vi gjort gennem en interview form, hvor Christian Engell fra Vindermentalitet har inviteret sportsfolk ind, til at fortælle deres historie. Gennem disse interviews er der kommet nogle stærke fortællinger frem, omkring nogle af deres oplevelser med den professionelle sportsverden.

Senest har vi optaget en fortælling med fodboldspilleren Ken Ilsø og hans oplevelser som professionel fodboldspiller i udlandet.

(Som det ses på billedet) Bruger vi flere kameraer til at optage interviewene, for at skabe en så dynamisk video som muligt. Yderligere bruges der en ekstern lydoptager, med to trådløse microfoner.
Ved redigeringen af videoen, sættes der fokus på at klipningen mellem de forskellige videovinkler, understøtter fortællinger og dermed hjælper hovedpersonens fortælling med at komme ud til seeren.
Yderligere bruger vi grafiske elementer, til at hjælpe seeren med at forstå og skabe overblik over historien.

Vores arbejde med denne form er under udvikling og der vil komme flere spændende fortællinger fra vores samarbejdet.

Brug video på nye måder

By | Indlæg | No Comments

Video er et medie der er kommet for at blive, men potentialet for brugen af video er stadig ikke færdigudforsket.
Du har stadig muligheden for at finde på nye steder, hvor brugen af video vil fungere godt, men som idag ikke er normalt.
HEROLAND har i maj leveret en opgave for DGI-byens motion og trivsels projekt for ældre, Seniorer i Bevægelse. Projektet holder i midt Juni deres afslutningsseminar og har ved det arrangement valgt at bruge video på en nytænkende måde.

Seminaret er delt op i tre faser. Hver fase kommer til at starte med én 1-2 minutters interviewvideo med en tidligere deltager. Indholdet af interviewet ligger selvfølgeligt op til den kommende fase og giver derfor seminar deltagerne en mulighed for at få sporet sig ind på emnet, ved at vise en nærværende fortælling.

Da video på internettet er et relativt nyt medie, har du stadig mulighed for at udforske og opfinde nye, smarte og inspirerende måder at bruge mediet video på.

Promotion video for Modist Susanne Juul.

By | Ny video | No Comments

Modist Susanne Juul laver håndsyede hatte i hendes værksted på Store Kongensgade i København. HEROLAND har produceret denne promotion video for Susanne, der giver et indblik i Susannes forretning og værksted.

Tilrettelæggelse og produktion af videoen er udført af HEROLAND. Billeder og speak er udarbejdet på baggrund af et indledende interview. Her bruger HEROLAND en række teknikker til at få de korrekte informationer fra kunden, på baggrund af disse skrives en speak og det korrekte indhold og stemning bliver filmet, så det passer til kundens brand.
I nærværende video var målet at lave en dragende video, der suger modtageren ind i Modist Susanne Juuls univers. Det var vigtigt at udarbejde en speak, der viderebragte Susanne Juuls fokus for kvalitet.

Imponerende reklame

By | Indlæg, Inspiration | No Comments

Turkish Airlines har lige posted en ny reklame på deres Youtube kanal.
Videoen er så lækkert produceret, at man staks tænker at de har snydt sig til det hele.
Men det er ikke tilfældet. Dygtig kameraarbejde, god koreografi og dygtige atleter er hvad der har skabt denne lækre reklame (Og meget lidt snyd)

Reklamen
Behind the scenes

Slider test

By | Nyt udstyr | No Comments

Før påsken erhvervede HEROLAND sig en Edelkrone SliderPlus. Den blev testet i påskedagene og denne video er resultatet af dette. Slideren er allerede blevet brugt ved forkellige optagelser.
Den giver nogle rigtigt spændende muligheder, som bliver spændende at udvikle.